Pressinbjudan: Öppning av mötesspår på Ofotenbanan

15 september 2015

Den 17 september öppnar mötesspåret vid Rombak. LKAB och norska Jernbaneverket bjuder därför in pressen till invigningen.

Arbetet vid Rombak startade i juli förra året och har, tillsammans med spåret vid Bjørnfjell, kostat 690 miljoner norska kronor. LKAB delfinansierar projektet med cirka 30 procent. Med dessa mötesplatser om 1000 meter kan kapaciteten på malmbanan höjas avsevärt då tågsätt med en längd av 750 meter kommer kunna mötas.
– Mötesplatser har tidigare byggts på svensk sida vid Rensjön, Kaisepakte och Abisko. Nu färdigställs mötesplatser på den norska sidan och detta är definitivt en nödvändighet för oss, säger Anders Björnström, verkställande direktör vid LKAB Malmtrafik.

Frank Hojem, kommunikationsdirektör, och Anders Björnström verkställande direktör för LKAB Malmtrafik, kommer under torsdagen finnas på plats vid pressträffen för kommentarer.

Datum: Torsdagen den 17 september
Tid: Kl. 12.00 – 17.00 (ca. ankomsttid till Narvik järnvägsstation)
Plats: Narvik järnvägsstation

Vi bjuder på fika.

Välkommen!

Träffen inleds vid Narvik station med avresa mot mötesplatserna/stationerna.

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 20 miljarder kronor 2014 och har cirka 4 500 anställda i 15 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.