LKAB vill lyfta lokala eldsjälar med nytt stipendium

22 mars 2023

Som en del av LKAB:s arbete med attraktiva samhällen instiftar vi nu ett till stipendium för att uppmärksamma de som bidrar till att göra det lite roligare eller bättre att bo på någon av våra verksamhetsorter.

Överallt finns personer, eldsjälar eller föreningar som gör det där lilla extra för att sätta guldkant på andra människors tillvaro. Som utan egen ekonomisk vinning bidrar till att det blir lite bättre för oss som bor på orten att leva just här. Det där som gör livet utanför jobbet och hemmet lite roligare. Något som kanske annars inte får så mycket uppskattning eller belöning. Det kan handla om en entusiast som lagt mycket tid och engagemang på något som gynnar många andra, som skapar möten mellan människor, eller en satsning som erbjuder något som tidigare saknats på orten.

LKAB har sedan mitten av 1980-talet delat ut årliga stipendier inom idrott och kultur för att stötta och uppmärksamma föreningar och personer på våra verksamhetsorter i norr som utmärkt sig eller gjort värdefulla gärningar inom sitt område. Bland tidigare mottagare finns bland annat författaren Åsa Larsson, artisten Sofia Jannok och skidåkarna Markus Hellner och Charlotte Kalla, som alla fick stipendiet i början av sina karriärer.

Charlotte Kalla blev LKAB:s idrottsstipendiat 2005, under tiden då hon fortfarande gick på skidgymnasiet i Gällivare. 2007 tog hon sin första SM-medalj – början på en makalös skidkarriär:
– Att få den utmärkelsen i början av karriären var väldigt betydelsefullt för mig. Dels det ekonomiska stödet innan det fanns några inkomster i idrottsutövandet men också uppskattningen. Att det fanns fler som trodde på mig och på den satsning jag ville göra.

Stipendiet blev också startskottet för ett långvarigt samarbete mellan LKAB och Charlotte som pågår än idag.

Tidigare har det varit LKAB:s medarbetare som haft förmånen att nominera till dessa stipendier men nu öppnar vi dörrarna och låter allmänheten nominera de som ni tycker har utmärkt sig på någon av våra verksamhetsorter i Narvik, Kiruna, Svappavaara, Gällivare eller Luleå.

Nominering sker via vår hemsida: LKAB.com/nominera-stipendier.

Stipendierna är på 75,000 kronor.

Idrott: Förening eller person som utmärkt sig eller gjort värdefulla gärningar inom idrott, gärna en ung, lovande talang.

Kultur: Förening eller person som utmärkt sig eller gjort värdefulla gärningar inom kultur, gärna en ung, lovande talang.

Samhällsengagemang: Förening eller person som gör det lite roligare att leva på någon av våra verksamhetsorter.

Kontakt: Anna Skogh, ansvarig för sponsring och samhällsengagemang, Tel: 46 (0)980 726 28. E-mail: anna.skogh@lkab.com.

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av mer än 4 500 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 49 miljarder kronor år 2021. www.lkab.com