LKAB tecknar avtal för drygt 200 nya bostäder i Kiruna

3 december 2021

LKAB har tecknat avtal med byggbolaget HENT för utformning, projektering och uppförande av två nya kvarter som omfattar drygt 200 nya bostäder på Flyttleden i Kiruna

̶  Vi är glada över att kunna erbjuda våra hyresgäster dessa lägenheter som kommer ligga i närheten av våra flyttade kulturhus. Våra hyresgäster efterfrågar ett varierat bestånd och vi kommer med detta projekt kunna göra det. Vi välkomnar också HENT som ny leverantör till oss, säger Siv Aidanpää-Edlert, vd för LKAB Fastigheter.

Projektet genomförs som en ersättning till LKAB Fastigheter för delar av deras bestånd som påverkas av gruvans verksamhet.

HENT har god erfarenhet av att genomföra byggprojekt i regionen. I dagsläget är de bland annat involverade i Kiruna kommuns pågående projekt Kunskapsstaden, som även den byggs i nya Kiruna centrum.

­̶  Jag är stolt över att HENT återigen fått förtroendet att delta i den historiska flytten av Kirunas stadskärna. Att dessutom få ingå samarbete med en så betydande aktör som LKAB är ett viktigt steg för HENT. Vi ser också fram emot att fortsätta samarbeta med det lokala näringslivet under genomförandet av projektet, säger Jan Krepp, vd för HENT Sverige.

Totalt omfattar projektet fyra etapper, med tre huskroppar på varje kvarter, som får fasader av betsad träpanel. Byggnaderna kommer bli fem våningar höga och utformade i två hustyper, till ett värde av 470 miljoner SEK. Kvarteren planeras att byggas med moderna och energieffektiva lösningar för att skapa en trygg tillvaro för de kommande hyresgästerna.

I och med detta projekt tar LKAB ytterligare ett viktigt steg i att säkerställa tillgången till attraktiva bostäder i Kiruna.

Bostäderna på Flyttleden beräknas stå klara för inflyttning 2023.

Anders Lindberg, presschef LKAB
+46 (0) 980 783 55

Ulf Nordell, marknadsansvarig HENT Sverige
+46 (0) 76 778 40 12