LKAB sluter avtal om fastighetsnära tjänster

19 februari 2015

LKAB sluter avtal med leverantören Compass Group AB om tjänster för bland annat restaurang, städ och återvinning.

Från 1 april får LKAB en huvudleverantör av fastighetsnära tjänster i stället för flera leverantörer.

̶  Det blir mer kostnadseffektivt när en leverantör ansvarar för helheten. De kan optimera samverkan mellan tjänsterna på ett helt annat sätt än vi kan göra själv med flera leverantörer, säger Caroline Wiss, inköpschef strategiskt inköp på LKAB.

Avtalet ligger i linje med LKAB:s strävan att se över sina kostnader. Priset på järnmalm har fallit med mer än 50 procent under 2014 och fortsätter att falla. Det ger LKAB helt nya marknadsförutsättningar och påverkar bolagets lönsamhet.

Compass Group AB är en del av Compass Group PLC, en internationell leverantör av måltidsrelaterade tjänster och andra supporttjänster.

LKAB bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Koncernen rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, berg-, och verkstadstjänster, sprängmedels- och  fastighetsbolag. LKAB har drygt 4 000 anställda i 15 länder. Tillsammans gör vi världens mest klimatsmarta järnmalmsprodukt, LKAB Green Pellets.