Kirunafestivalen gör sommaruppehåll ­- LKAB storsatsar och säkrar projektet

4 maj 2020

Nu är det klart att det blir ett uppehåll för Kirunafestivalen 2020. Men i ett nytt samarbetsavtal säkerställer LKAB att festivalen blir kvar i gamla Kiruna centrum i åtminstone tre år till.

– Det känns såklart väldigt tråkigt att vi måste ta en paus. Men det här nya avtalet gör att vi utan problem kan fortsätta jobba med framtida festivaler, säger Alex Olofsson, festivalgeneral.
Kirunafestivalen har sedan starten 2000 blivit ett givet inslag i Kirunasommaren, ett tillfälle att umgås, dansa och lyssna på några av Sveriges absolut största artister. Men den här sommaren tvingas festivalen ta ett uppehåll, det första på tjugo år, som en följd av coronapandemin. I samband med detta, och den pågående samhällsomvandlingen, har LKAB och Kirunafestivalen tecknat ett nytt samarbetsavtal som sträcker sig över tre år. På så sätt säkerställer LKAB att vi kan fortsätta njuta av en festival i Kiruna centrum också framöver.
– Kirunafestivalen har varit ett uppskattat arrangemang i stan under många år – det är först efter festivalhelgen man kan åka på semester. Kirunafestivalen har ett stort värde och det känns jättebra att LKAB kan bidra till att festivalen är kvar så länge som möjligt i gamla centrum, säger Ingela Hjalmarsson, event- och sponsringschef på LKAB.

Som en följd av covid-19 har flertalet större arrangemang antigen ställt in eller bytt datum. De senaste månaderna har varit turbulenta för festivalen då man nära följt coronapandemins utveckling, men i och med det nya sponsoravtalet kan festivalledningen nu se med tillförsikt på framtiden.
– Det känns otroligt bra. Vår dröm och förhoppning har varit att kunna arrangera festivalen uppe på stan fram till flytten. Tack vare det här avtalet får vi ett stabilt fundament att ta sats ifrån när vi ska köra festivalen hela vägen in i kaklet, säger Alex Olofsson.

LKAB har medverkat som huvudsamarbetspartner till Kirunafestivalen sedan 2012 när festivalprojektet togs över av den ideella musikföreningen Tusen toner. De senaste åren har också Kiruna Pride arrangerats i samband med Kirunafestivalen.
 – Som jag ser det är det här en tydlig markering från LKAB att man tror på festivalen och på ett levande Kiruna. Nu är bollen på vår planhalva. Vi ska se till att de sista festivalerna uppe i gamla centrum blir några av de bästa i vår över 20 år långa historia, säger Alex Olofsson.

För ytterligare information:
Alex Olofsson,
Festivalgeneral Kirunafestivalen
+4676 – 142 00 68
alex@tusentoner.se

För kommentar på meänkieli:
Jörgen Uusijärvi
Tusen Toners Ordförande
+4672 – 2115143

Kontaktperson: Per Juntti, kommunikatör. Tel: 46 (0) 970 763 20. E-post: per.juntti@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk gruv- och mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte cirka 31 miljarder kronor 2019 och har cirka 4 300 anställda i 12 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag. www.lkab.com

Följ LKAB på sociala medier:FacebookLinkedInInstagram