Pressinbjudan: Invigning av nya bentonitanläggningen

16 november 2015

LKAB bjuder in till pressträff och invigning på Sandskär i Luleå onsdag 18 november där den nya bentonitanläggningen nu står färdig.

Efter ett och ett halvt års arbete står den nya bentonitanläggningen i Sandskär på plats. En investering i storleksordningen en halv miljard kronor som dels ska säkra kvalité och en ökad produktion men också sörja för bättre miljö.
– Anläggningen med dess kapacitet ger oss goda marginaler för en ökad produktion av järnmalmspellets. Den är dessutom bättre och effektivare än den gamla vad avser alla områden, säger Anders Björnström, vd för LKAB Malmtrafik.

LKAB:s vd Jan Moström och styrelseordförande Sten Jakobsson inviger tillsammans med projektgruppen. Intervju- och visning av anläggningen med projektledare Kristina Nordhamn och Anders Björnström från LKAB Malmtrafik ges efter invigningen.

Datum: Onsdagen den 18 november
Klockan: 12.00 – 14.00
Plats: Samling Uddebo industrivakt för gemensam körning till bentonitanläggningen. Observera att föranmälan är nödvändig.

Vägbeskrivning: Från Luleå centrum, kör mot Svartö och ta höger mot Svartö industriområde, kör hela vägen till industrivakten på Uddebovägen.

Varmt välkomna!

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 20 miljarder kronor 2014 och har cirka 4 500 anställda i 15 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.