Avtal klart – LKAB har köpt Ortdrivaren

25 januari 2017

LKAB har köpt de 138 bostadsrätterna som ingår i bostadsrättsföreningen Ortdrivaren i centrala Kiruna. Det är den första bostadsrättsföreningen som säljer sina fastigheter till LKAB i samband med samhällsomvandlingen.

I måndags hölls den andra av två på varandra följande föreningsstämmor i bostadsrättsföreningen Ortdrivaren angående försäljning till LKAB. Alla närvarande medlemmar röstade för en försäljning.

– Jag har haft många dialoger, både personliga och i stormöten, vilket har varit avgörande för att hitta en framkomlig väg som känns bra för alla inblandade, säger Linus Niva, samhällsomvandlare LKAB.

Alla bostadsrätter har värderats individuellt. LKAB har köpt bostadsrättsföreningens fastighet för det sammanlagda värdet av alla bostadsrätter som finns i föreningen. Det är det största fastighetsköp LKAB gjort hittills och en viktig milstolpe i samhällsomvandlingen.

– Äntligen. Det är skönt att vi hittat en överenskommelse och att allt jobb vi lagt ned för att hitta en samsyn nu ger ett positivt resultat. Det var en otroligt god stämning vid omröstningen, säger föreningens styrelseordförande Arild Storeide.

Den som har en bostadsrätt äger tillsammans med alla andra i föreningen fastigheten. Det är därmed ett demokratiskt beslut från alla medlemmar att sälja till LKAB.

– Det här är det bästa kvittot LKAB kan få, att föreningen är nöjd med försäljningen och att vi säkrar fortsatt gruvdrift och med det ett levande samhälle, säger Linus Niva.

Alla medlemmar har fått erbjudande om att bo kvar, med samma hyra som de har idag som hyresgäst hos LKAB Fastigheter.

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2015 och har cirka 4 500 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.