Webbinarium om LKAB:s koldioxidfria framtid

14 januari 2021

I slutet av november presenterade LKAB sin stora satsning på tillverkning av järnsvamp utan några koldioxidutsläpp. Välkommen till ett webbinarium arrangerat av IVA Nord, IVAs Näringslivsråd, LKAB och Luleå tekniska universitet.

Med den kanske största investeringen inom svensk industri hittills, 400 miljarder under 20 år, ska LKAB ställa om från dagens tillverkning av järnmalmspellets till en helt koldioxidfri process för produktion av järnsvamp senast 2045. Det kommer årligen att spara 35 miljoner ton koldioxidutsläpp hos kunderna. Det motsvarar en tredjedel av Sveriges territoriella utsläpp. Samtidigt ska LKAB börja utvinna fosfor och sällsynta jordartsmetaller ur sina avfallsflöden.

Några av frågorna: Vad innebär satsningen? Vilka är de tekniska och ekonomiska utmaningarna? Vilket nytt och bättre samspel krävs mellan näringslivet och politiken?

Medverkande

Moderator: Pär Weihed, prorektor Luleå tekniska universitet

Tid: Måndag den 18 januari 2021 14:00-15:00

Webbinarium, zoomlänk skickas till anmälda dagen innan webbinariet.

Kontaktperson: Anders Lindberg, presschef LKAB, tel: +46 (0)980 783 55. E-post: anders.lindberg@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk gruv- och mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte cirka 31 miljarder kronor 2019 och har cirka 4 300 anställda i 12 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag. www.lkab.com