Pressträff: Ny prognos i Östra Malmberget

14 september 2015

Välkommen till pressträff om ny prognos för markdeformationer i Östra Malmberget. Träffen äger rum 15 september kl 10.

LKAB bjuder in pressen till informationskontoret på Gunillaskolan där Stefan Hämäläinen LKAB:s direktör för samhällsomvandlingarna och Anders Lindberg, informationschef, håller en presentation om ny prognos för markrörelser i Östra Malmberget.

Datum: tisdag 15 september

Tid: 10.00

Plats: LKAB:s informationskontor på Gunillaskolan i Malmberget.

Ingen föranmälan behövs.

Vi bjuder på fika.

Välkommen!

Fakta om deformationsprognoser

LKAB upprättar prognoser över beräknade markdeformationer som orsakas av gruvbrytningen. Prognoserna är LKAB:s bästa bedömning utifrån nuläge som grundas på malmfyndigheternas storlek och form, aktuell plan för att bryta malmen samt mätningar och beräkningar av de markrörelser som brytningen orsakar.

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 20 miljarder kronor 2014 och har cirka 4 500 anställda i 15 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.