PRESSINBJUDAN: Så blir Sverige först i världen att producera fossilfritt stål

20 maj 2021

SSAB, LKAB och Vattenfall bjuder in till rundabordssamtal om HYBRIT-projektet och industrins omställning. Vad krävs för att förverkliga den ambitiösa tidplanen? I ett livesänt rundabordssamtal diskuterar ledande företrädare från regeringen och HYBRITs ägarbolag möjligheter och utmaningar i omställningen.

Tid: Måndag den 24 maj kl 11.00–12.00

Svensk industri befinner sig i en genomgripande klimatomställning. SSAB, LKAB och Vattenfall driver det gemensamma initiativet HYBRIT, ett teknik- och utvecklingsprojekt med målet att bygga och industrialisera en fossilfri värdekedja från gruva till stål. Järnmalm, el och stål är en förutsättning för byggandet av ett modernt och hållbart samhälle och den fossilfria värdekedjan kan bidra till att reducera Sveriges totala utsläpp med upp till 10 procent och samtidigt skapa nya arbetstillfällen, tillväxt och välfärd.

Men det återstår en rad utmaningar för att omställningen ska lyckas. Tidplanen för omställningen mot fossilfri järn- och stålproduktion i Sverige är ambitiös. Målet är att vara först med fossilfritt stål i kommersiella volymer på marknaden 2026. Redan om tre år behöver bygget av den första fullskaliga anläggningen för tillverkning av järnsvamp komma igång. För att industrins klimatsatsningar ska förverkligas behövs samverkan och acceptans från samhället. Det offentliga behöver även bidra med att skapa de nödvändiga förutsättningarna för en omställning, som mer effektiva tillståndsprocesser och nödvändig infrastruktur.

Deltagare:

Moderator: Mia Odabas

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mia Widell, Presschef SSAB, +46 76-5272501
Anders Lindberg, Presschef LKAB, +46 72-7178355
Magnus Kryssare, Pressekreterare Vattenfall, +46 76-769 56 07

Kontaktperson: Anders Lindberg, presschef LKAB, tel: +46 (0)980 783 55. E-post: anders.lindberg@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av mer än 4 500 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 34 miljarder kronor år 2020. www.lkab.com