Pressinbjudan: Klocktornet lyfts ner från Stadshuset

28 juli 2017

Delar av klocktornets urverk är nedmonterade från stadshustaket i Kiruna. Under kvällen och delar av natten mellan den 31 juli och 1 augusti lyfts första tornbiten ned från taket.

Totalt ska tornstrukturen lyftas ned i sex delar under vecka 31, med start på måndagskväll. Den första delen lyfts ned med en kran och väger 30 ton. Klocktornet flyttas på uppdrag av LKAB som finansierar flytten till Kirunas nya centrumkärna.

Välkommen att delta i en pressträff i samband med demonteringen. Det kommer finnas chans till enskilda intervjuer.

När: Måndag den 31 juli, kl. 21.00
Plats: Parkeringen utanför Kirunas busstation

Ingen föranmälan eller skyddskläder krävs.

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2016 och har cirka 4 200 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.