Michael Palo ny produktionsdirektör för Division Norra

8 maj 2018

– Jag är glad att kunna hälsa Michael Palo välkommen som produktionsdirektör för Division Norra och det omfattande arbete vi har framför oss med att bygga ett långsiktigt hållbart LKAB, säger LKAB:s vd och koncernchef Jan Moström.

Michael Palo är idag gruvchef för Bolidens Kristinebergsgruva och har varit anställd på olika befattningar i Boliden sedan 2011. Mellan 2007 och 2010 var han anställd på LKAB:s forskningsenhet. Palo har en civilingenjörsexamen i maskinteknik från Luleå Tekniska Universitet.

– Det är ett hedrande uppdrag, säger Michael Palo. Som född i Malmfälten och tidigare anställd inom LKAB ska det bli spännande att komma norrut igen och få vara med och leda arbetet med att göra världens största underjordiska järnmalmsgruva, den i Kiruna, långsiktigt hållbar ekonomiskt, miljömässigt och socialt, avslutar Michael Palo, blivande produktionsdirektör för Division Norra.

Palo tillträder sin tjänst den 15 augusti 2018.

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 23 miljarder kronor 2017 och har cirka 4 100 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.