LKAB:s gästhus slår upp portarna

12 januari 2018

Den 22 januari slår gästhuset upp portarna för LKAB:s kunder, gäster och medarbetare. Gästhuset bedrivs som en tillfällig verksamhet – tills dess att Bolagshotellet står inflyttningsklart på sin nya plats.

Under 2017 förvärvade LKAB före detta Hotell Vinterpalatset med anledning av gruvbrytningens långsiktiga påverkan på marken. Gästhuset kommer att användas för övernattning, representation och konferenser för LKAB:s kunder, gäster och medarbetare.

– Det blir en bra, om än tillfällig, lösning för LKAB:s gäster. Med ett eget gästhus ökar vi möjligheten att bibehålla och stärka viktiga relationer genom den avskildhet som egna lokaler medför. Det är viktigt för våra kundkontakter, säger Ingela Hjalmarsson, avdelningschef för event, sponsring och gästmottagande.

Det är SPIS i Kiruna AB, på uppdrag av LKAB, som kommer att stå för den dagliga driften.

– För oss är det hedrande att få ett sånt här uppdrag. Vi är glada och framförallt stolta, säger Johan Lans vid SPIS i Kiruna AB.

– Det känns så roligt att kunna förlänga den vackra fastighetens livslängd genom att bedriva en tillfällig verksamhet, säger Ingela Hjalmarsson.

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2016 och har cirka 4 200 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.