LKAB ingår avtal med Riksbyggen om 250 nya bostadsrätter

27 januari 2017

Till följd av samhällsomvandlingarna säljer LKAB mark i Gällivare och Kiruna till Riksbyggen så att de kan bygga cirka 250 nya bostadsrätter under en tioårsperiod. Först ut i planen är byggandet av Brf Fjällvyn med 47 bostadsrätter intill nya bolagsområdet på Luossavaara i Kiruna.

– Vi måste se till att det byggs bostadsrätter för att kompensera för de bostäder som avvecklas, och vi är glada över att ingå ett långsiktigt samarbete med Riksbyggen, säger Mikael Westerlund, chef för beställarorganisationen vid LKAB:s samhällsomvandlingsenhet.

Samarbetet innebär att LKAB säljer mark till Riksbyggen som i sin tur utvecklar attraktiva och hållbara bostäder i Kiruna och Gällivare. Det första projektet, som omfattar 47 bostadsrätter i en första etapp, ska byggas vid foten av Luossavaara.

– Riksbyggen är en långsiktig samhällsutvecklare och samarbetsavtalet med LKAB om nya bostadsrätter i Malmfälten är ett bra exempel på det. Vi vill vara med och vara en av de aktörer som bygger det nya Malmfälten, säger Lars Lundgren, marknadsområdeschef på Riksbyggen.

Säljstarten för de 47 bostadsrätterna blir under andra kvartalet 2017 med en planerad byggstart under tredje kvartalet 2017. Inflyttning är planerad till första halvåret 2019.

– För att LKAB ska lyckas med samhällsomvandlingarna är det viktigt att hitta samarbetspartners som ser möjligheter och vill bygga bostäder i Malmfälten, säger Mikael Westerlund.

I takt med samhällsomvandlingarna kommer flera av de bostadsrättsföreningar som Riksbyggen förvaltar idag att rivas. Detta medför att försäljningen av de nyproducerade bostadsrätterna delvis kan komma att ske utanför Riksbyggens gängse regelverk. Undantaget gäller de bostadsrättsföreningar som är andelsägare i Riksbyggen och som LKAB köper i samband med samhällsomvandlingarna.

Försäljningen kommer att delas upp i tre skeden

1. Bostadsrättshavare i Riksbyggens andelsägande föreningar och som direkt påverkas av samhällsomvandlingen får företräde till Riksbyggens nyproducerade bostäder.

2. Riksbyggens ordinarie förtursmedlemmar erbjuds sedan kvarvarande bostäder.

3. Därefter sker en extern försäljningsstart av kvarvarande bostäder.

– Det är en mycket ovanlig situation som inte gäller någon annanstans i Sverige och därför väljer vi att göra undantag för de som idag har bostadsrätter som påverkas av samhällsomvandlingen, säger Lars Lundgren.

För mer information:
Mikael Westerlund, avdelningschef LKAB, beställarorganisation samhällsomvandling, 0980-713 60

Lars Lundgren, marknadsområdeschef på Riksbyggen, AO Bostad Norr, 076-83 73 507

Erika Lindblad, kommunikatör Samhällsomvandlingen LKAB, 46 980 712 41

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2015 och har cirka 4 500 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.