Björn Koorem ny vd för LKAB Berg & Betong

22 december 2016

Björn Koorem tillträder 1 februari 2017 som ny vd för LKAB Berg & Betong AB, den helägda dotterkoncernen till LKAB. Koncernen erbjuder bland annat utförandeentreprenader inom bergförstärkning och ortdrivning, producerar och levererar betong och explosiva varor, förädlar och transporterar gråberg och mineraler, samt erbjuder verkstads-, konstruktions- och underhållstjänster till LKAB och till externa kunder.

— Björn har en lång och gedigen erfarenhet av för LKAB Berg & Betong-koncernen relevanta områden och från att leda stora verksamheter, och jag ser fram emot att välkomna honom till verksamheten. Sammantaget bidrar detta till att verksamheten inom LKAB Berg & Betong kan utvecklas vidare, säger Åsa Sundqvist, direktör för Verksamhetssupport & Affärsutveckling inom LKAB där LKAB Berg & Betong ingår.

Björn Koorem kommer närmast från jobbet som platschef för Boliden Aitik, men har innan dess bland annat varit ansvarig för anläggningsverksamhet i LKAB:s underjordsgruva i Malmberget och även varit chef för malmbergsgruvan.

— Jag känner stor respekt och ödmjukhet för människorna och kompetensen inom LKAB Berg & Betong. Jag har en lång relation till LKAB Berg & Betong, då kallat KGS, men då som kund till KGS och LKAB KIMIT:s produkter och tjänster. Jag är imponerad över hur LKAB Berg & Betongs mix av verksamheter så väl kan anpassas till olika koncept för att passa till olika behov och entreprenader. Bergarbeten, krossning, betong, sprängämnen och mekaniska resurser; alternativen och kombinationerna blir många, säger Björn Koorem.

Fakta om LKAB Berg & Betong

LKAB Berg & Betong är tillsammans med dotterbolagen LKAB Mekaniska och LKAB Kimit en ledande koncern med fullservicelösningar för gruv- och anläggningsindustrin, med cirka 200 anställda. LKAB Berg & Betong ansvarar för betongtillverkning, krossning och förädling av gråberg- och mineralprodukter, bergförstärkning samt olika borr- och sprängtjänster ovan och under jord. Verksamheten är koncentrerad till Malmfälten men marknadsområdet sträcker sig över hela Sverige och övriga Norden. Vår största kund är LKAB som äger bolaget till 100 procent.

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2015 och har cirka 4 500 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.