Anders Lundgren utsedd till vd för LKAB Minerals i Tyskland

16 april 2015

Anders Lundgren, ursprungligen från Malmberget, har utsetts till ny vd för LKAB Minerals tyska bolag med placering i Essen.

I tillägg till rollen som vd har Anders samtidigt utsetts till inköpschef för LKAB Minerals globala organisation. Anders har haft ett flertal roller inom LKAB, senast som vd för och ansvarig för uppbyggnaden av LKAB:s dotterbolag LKAB Trading i Shanghai som hanterar alla inköp från Asien.

– Jag är glad att välkomna Anders till oss säger LKAB Minerals koncernchef Leif Boström. Anders har visat sig vara en god ledare, strateg och organisatör. Det gör att jag är övertygad om att han kommer bygga ett starkt team vid vårt kontor i Essen samt att han har precis den erfarenhet vi behöver för att stärka våra inköp.

LKAB Minerals har verksamhet i 13 länder med brytning, förädling eller kontor. Man utvecklar, tillverkar och marknadsför mineraler för industriell användning och omsatte 1 870 miljoner kronor 2014. Till exempel marknadsför man magnetit från Malmfälten till vattenrening, för strålskydd och som ballast. Totalt erbjuder man ett trettiotal mineraler för olika applikationer.

– Att ges tillfälle att jobba inom LKAB Minerals ger mig en ny dimension av LKAB som företag, säger Anders Lundgren. LKAB Minerals är ett spännande, innovativt och växande företag som agerar på världsmarknaden. Jag ser fram emot möjligheten att vara med på den spännande resa bolaget har inlett för att växa de närmaste åren.

Anders Lundgren är 44 år och bor i Shanghai med sin fru Marie och deras tre barn. Anders påbörjar sin tjänst den 1:a juli och familjen kommer att flytta till Tyskland under sensommaren.

LKAB Minerals är en internationell industrimineralkoncern med en ledande position inom ett antal olika produktapplikationer. Vi utvecklar hållbara minerallösningar i partnerskap med våra kunder, med fokus på funktion och användbarhet i kundens processer. LKAB Minerals har kontor, fabriker och mineralbrytning i 14 länder i Europa, Asien och USA.  LKAB Minerals omsatte 1870 miljoner SEK 2014 och är ett helägt dotterbolag till LKAB som är en internationell högteknologisk mineralkoncern, världsledande producent av förädlade järnmalmsprodukter för ståltillverkning och en betydande leverantör av industrimineraler.