Salzgitter AG och LKAB i samarbete för klimatet

3 juni 2022

LKAB och stålbolaget Salzgitter AG tecknar avtal för att tillsammans verka för kraftigt minskade utsläpp av koldioxid genom direktreduktion och ljusbågsugnar.

Enligt SALCOS – Salzgitters program för ståltillverkning med låga koldioxidutsläpp – kommer Salzgitter stegvis att ha realiserat praktiskt taget koldioxidfri stålproduktion till 2033, under förutsättning att lämpliga finanspolitiska ramvillkor och offentliga subventioner finns på plats.

LKAB producerar cirka 80 procent av den järnmalm som bryts inom EU och förser både masugns- och direktreduktionsbaserade stålföretag med högkvalitativa järnmalmsprodukter med lågt klimatavtryck. LKAB har också börjat omställningen av sin produktion av järnmalm till koldioxidfri järnsvamp, en strategi som syftar till att ta bort årliga utsläpp på 40-50 miljoner ton koldioxid i stålindustrin före år 2050.

De högkvalitativa järnmalmspellets som LKAB kan leverera krävs för den nya ståltillverkningsprocessen med SALCOS-metoden som involverar direktreduktionsanläggningar och ljusbågsugnar. Det planerade tekniska samarbetet innebär att företagen undersöker vilka förutsättningar som behöver skapas för att uppnå detta och utvärderar den potentiella utvecklingen av järnmalmsbaserade råvaror för den framtida ståltillverkningsprocessen.

– LKAB har redan en unik klimatprestanda och en strategi för att förse stålindustrin med råvaror för att möjliggöra kapade koldioxidutsläpp, först som pellets och sedan successivt som koldioxidfri järnsvamp. Vi vill göra denna omställning möjlig tillsammans med våra kunder och leverantörer. För att en sådan förändring ska förverkligas behövs inte bara incitamenten och lika villkor på marknaden, utan också en industriell värdekedja. Salzgitter och LKAB kan fortsätta att bygga på sin långsiktiga relation för att förverkliga omställningen av stålindustrin och leverera de utsläppsminskningar som är så tidskritiska för klimatet, säger Jan Moström, koncernchef och vd för LKAB.

– LKAB och Salzgitter har mer än 60 år av kund- och leverantörsrelationer. Denna framgångssaga kommer nu att fortsätta och utökas till att omfatta klimatomställningen av stålindustrin. Tillsammans med starka partners implementerar vi vår koncernstrategi ”Salzgitter AG 2030”, säger Gunnar Groebler, styrelseordförande för Salzgitter AG.

Kontakt:

Anders Lindberg, Group Media Relations Manager at LKAB
Tel: 46 (0)980 783 55.
email:anders.lindberg@lkab.com

Thorsten Möllmann, Head of Group Communications / Group Spokesman
Tel.: +49 (0)5341 21 2300
email: moellmann.t@salzgitter-ag.de

Olaf Reinecke, Deputy Press Spokesman, Salzgitter AG Group Communications
Tel.: +49 (0)5341 21 5350
email: reinecke.o@salzgitter-ag.de

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av mer än 4 500 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 49 miljarder kronor år 2021. www.lkab.com