Ny organisation för Teknik- och Processutveckling och förändringar i LKAB:s koncernledning

7 december 2018

Arbetet med att anpassa LKAB till de rådande marknadsförutsättningarna och strategiskt rusta för framtiden fortskrider. Det medför en omorganisation av staben Teknik- och Processutveckling samt förändringar i koncernledningen. Förändringen påverkar divisionerna och staben Logistik.

Under de kommande månaderna kommer staben för Teknik- och Processutveckling att omorganiseras. Det operativa förändringsarbetet och projekten som hänger samman med den dagliga driften flyttas ut till respektive division eller stab.

Staben T koncentreras därmed till det viktiga strategiska utvecklingsarbetet och SUM och HYBRIT. Organisationen för prospektering kommer att anpassas till nya förutsättningar.

Staben Prospektering, Strategi och Affärsutveckling får en förstärkt roll i genomförandet av LKAB 5.0 och LKAB bortom 2030. I samband med förändringarna övergår Åsa Sundqvist från uppdraget som direktör för staben Teknik- och Processutveckling, Stab T, och tillträder en tjänst i staben för Prospektering, Strategi och Affärsutveckling med uppgift att fokusera på de ram- och utvecklingsprogram som ska leda fram till LKAB 5.0.

Markus Petäjäniemi kommer under tiden som en ny direktör rekryteras att vara tillförordnad chef för T. Han har kvar befattningen som direktör för staben Försäljning och Logistik men kommer under perioden att ersättas av en tillförordnad chef.

Förhandlingarna med de fackliga organisationerna är slutförda vad avser Division Norra, Logistik och den framtida strukturen för staben T. Förhandlingarna i Division Södra slutförs 17 december efter en kompletterande risk- och konsekvensanalys.

Förändringarna gäller från 1 januari 2019.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LKAB ska offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.

Kontaktperson: Anders Lindberg, tel: +46 (0)980 783 55. E-post: anders.lindberg@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk gruv- och mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 23 miljarder kronor 2017 och har cirka 4 100 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag. www.lkab.com