Stefan Lohrén ny finansdirektör på LKAB

2 september 2022

LKAB har utsett Stefan Loréhn till ny finansdirektör, med tillträde under första kvartalet 2023.

— Vi har påbörjat en resa utan motstycke i svensk industrihistoria, med stora investeringar som tar sikte på koldioxidfria produkter och processer. Vi ser fram emot att välkomna Stefan Loréhn som finansdirektör där hans långa erfarenhet från tung industri blir ett viktigt tillskott i koncernledningen, säger Jan Moström, vd och koncernchef på LKAB.

Stefan Loréhn kommer närmast från tjänsten som chef Koncernstab Ekonomi & Finans/Vice CFO på skogsbolaget Holmen. Loréhn tillträder sin nya tjänst under första kvartalet 2023 och ersätter då Peter Hansson som därmed lämnar koncernledningen och går vidare till andra uppdrag inom LKAB.

Kontakt: Niklas Johansson, kommunikationsdirektör LKAB. Tel: +46 (0)72-450 52 19. E-post: niklas1.johansson@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av mer än 4 500 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 49 miljarder kronor år 2021. www.lkab.com