Malmbergets företagare flyttar till Gällivare

3 juli 2017

Närmare 75 procent av företagen i Malmberget har, med LKAB:s hjälp, valt att flytta verksamheten och börja om på nytt i Gällivare.

– De tror på Malmfälten, vi har fört positiva diskussioner, säger Ulf Hansson, ansvarig för dialogen med verksamheterna vid LKAB:s samhällsomvandling.

Större delen av det privata näringslivet i Malmberget påverkas av LKAB:s gruvbrytning. Hittills har 36 företagsförhandlingar genomförts och av dem så flyttar 27 företag till Gällivare. Nio företagare har valt att avveckla verksamheten på grund av pension, familjeskäl eller andra särskilda orsaker. Det återstår fortfarande en handfull företagare att hitta lösningar åt.

– Vi har haft LKAB:s ersättningsmodeller som grund och tagit in en företagsanalytiker som gått igenom företagen och letat utvecklingsmöjligheter, säger Ulf Hansson.

Flyttföretagen har blivit utvecklingsföretag, samtidigt som LKAB:s gruvbrytning kan fortsätta. Två företag som flyttar tillsammans är Malmens Friskola och restaurangföretaget Capris, som båda utvidgar sina verksamheter.

– 2018 utvidgar vi med nya skolklasser. Elevantalet ökar från 86 till 140. Det är de nya lokalerna som gjort utvecklingen möjlig, säger Tony Ömalm, Malmens Friskola.

– Jag räknar med att fördubbla verksamheten. Bara friskolans nya elever innebär en ökning med över 60 procent, säger Victor Eriksson, Capris.

En annan företagare som flyttat är Mari Johansson som haft sin frisering Clippt & Scuret i Malmberget. Nu blir det en ny adress i Gällivare.

– Dialogen med LKAB har gått bra. Jag känner mig väl bemött. Nu har jag köpt en egen lokal nära centrum. Hittills har jag hyrt. Det blir min utveckling, säger Mari Johansson.

Verksamheterna ersätts enligt LKAB:s ersättningsmodell med erbjudande om ny lokal, kompensation av resultatbortfall och omlokaliseringskostnader.

– Jag tror att centrumområdet i Gällivare stärks av samhällsomvandlingen. Här får man ett bra tillskott av malmbergsföretagare, säger Ulf Hansson.

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2016 och har cirka 4 200 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.