Samhällsomvandlingarna ökar takten 2017

1 december 2016

Under nästa år tar samhällsomvandlingen fart i både Kiruna och Malmberget. Beslut som tagits i år blir verklighet under 2017.

Sammanlagt flyttas 18 kulturbyggnader. Nya bostadsområden börjar ta form. Familjer flyttar in i nya hus. Många byggnader rivs i områden som påverkas av samhällsomvandlingen. På många håll kommer också markarbeten att pågå med nya vägar, olika ledningsdragningar samt arbeten med planering av nya områden. Samtidigt omvandlas områden som avvecklats till industrimark.

Det här händer i Kiruna 2017

Det här händer i Malmberget och Gällivare 2017

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2015 och har cirka 4 500 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.