Delårsrapport juli-september 2024: Ett kvartal präglat av utmaningar i produktionen

24 oktober 2024

LKAB:s tredje kvartal präglades av omfattande produktionsstörningar och flera längre produktionsuppehåll. Nettoomsättningen och rörelseresultatet för kvartalet påverkades även av lägre järnmalmpriser och leveranser.

Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 8 373 (10 819) Mkr och rörelseresultatet uppgick vidare till 2 067 (4 987) Mkr, där resultatnedgången beror på svag produktion, lägre leveranser och sjunkande marknadspriser.

Höga lagernivåer för pellets efter stoppen på Malmbanan innebar dock att den svaga produktionen inte begränsat leveransförmågan. Under kvartalet påverkades leveransvolymen säsongsmässigt av underhållsarbeten på Malmbanan och att leveranser ställts in till följd av produktionsneddragningar hos kunder samt händelser av engångskaraktär hos vissa av våra kunder. Leveransvolymen för kvartalet uppgick till 5,9 (6,3) Mt.

Utmaningar i produktionen begränsade volymen för kvartalet som uppgick till 4,9 (7,0) Mt till följd av produktionsstörningar och flera längre produktionsuppehåll för att åtgärda berörda anläggningar. Åtgärderna kommer fortsätta under kommande månader och begränsar därmed produktionen även under fjärde kvartalet.

Det genomsnittliga globala spotpriset för järnmalmsprodukter var lägre än motsvarande period föregående år och uppgick till 100 (114) USD/ton under kvartalet, vilket även var 12 USD lägre än föregående kvartal. Vid utgången av det tredje kvartalet hade prisnivån återhämtat sig något och uppgick till 108 USD/ton. Trots en svagare marknad så har efterfrågan på LKAB:s högförädlade järnmalmsprodukter varit stabil, men marknaden är volatil och det råder stor osäkerhet avseende den globala konjunkturutvecklingen och dess påverkan på järnmalmsindustrin. De marknadsnoterade pelletspremierna var för kvartalet drygt 8 USD/ton lägre jämfört med motsvarande period föregående år.

–    Vi ser fortsättning av de produktionsstörningar som startade redan under andra kvartalet och som tillsammans med ytterligare uppehåll i produktionen under kvartalet haft en avsevärd effekt på produktionsvolymen och kommer fortsätta påverka även kommande månader. Att vi genomför de omfattande åtgärder som påbörjats är av största vikt för att uppnå produktionsstabilitet som ligger till grund för vår lönsamhet, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB.

Miljötillståndsansökan i Gällivare kungjord
LKAB har i maj 2023 lämnat in en ansökan om miljötillstånd nödvändigt för att påbörja omställningen i Gällivare. Utöver fortsatt gruv- och förädlingsverksamhet omfattar ansökan bland annat etablering av en första demonstrationsanläggning för framställning av fossilfri järnsvamp med Hybrit-teknologin och ett apatitverk för att utvinna fosfor och sällsynta jordartsmetaller från dagens avfallsströmmar. Under kvartalet kungjorde domstolen miljötillståndsansökan. Domstolens plan för ärendets hantering pekar mot dom i slutet av 2025.

LKAB tar nästa steg i sin satsning på kritiska mineral
Vid dagens styrelsemöte har styrelsen fattat investeringsbeslut om att etablera ett forsknings- och utvecklingscenter och en demonstrationsanläggning för förädling av fosfor och sällsynta jordartsmetaller i Luleå. Beslutet markerar ett viktigt steg i LKAB:s pågående omställning och satsning på utvinning av kritiska mineral.

Kontakt: Niklas Johansson, direktör public affairs och externa relationer LKAB. Tel: +46 (0)10-144 52 19. E-post: niklas1.johansson@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. nlkab.com